2012. december 26.

Tüskevár

Tutajos vézna városi fiú, akit szülei még a széltől is óvnak, ezért még a nyári úttörőtáborba sem engedik. A fiú egyetlen lehetősége, hogy a rokonainál nyaraljon, a Kis-Balatonnál. Tutajos nagyon szeretne elutazni, bár szülei feltételhez kötik az utazást. A jó bizonyítvány az alapkövetelmény, és ezt tutajos teljesíti is. Így nyár elején boldogan utazik Sármellékre, rokonlátogatóba. (port.hu)

Fekete István regénye igazi örökzöld - ezt támasztja alá az is, hogy én is csak húsz évesen találkoztam vele, na de akkor viszont szerelem volt első olvasásra. Hiszen ki ne vágyna egy olyan nyári vakációra, mint amiről ez a történet szól? Vadászat, halászat, önállóság, tutajozás, egész nap kinn a természet lágy ölén, a felnőttek folyamatos abajgatása nélkül, mégis pótapánk oltalma és okítása alatt...

A filmfeldolgozás is remekül sikerült, sokat visszaad a könyvből és páratlan hangulatot tud teremteni. Matula bácsi bár keveset szól, de azt olyan üdítő őszinteséggel és akkora jóakarattal, hogy rögtön szívünkbe zárjuk. Tutajos bár kezdetben nyegle és önfejű, mégis megvan benne a két legfontosabb dolog: az akarat és saját hibái belátásának képessége. Bütyökkel kevésbé voltam kibékülve: érthetetlen okból őt egy másik kisfiú szinkronizálja, de fogalmam sincs, a színész fiúcskának milyen lehetett a hangja, ha ez a pocsék szinkron jobb választásnak tűnt helyette. De természetesen idővel ő is belopta magát a szívembe - főleg miután olyan édes gyerekkori szerelmet lopott a filmbe, hogy attól még a DVD lejátszó is majdnem elolvadt.

Jó volt újra gyereknek lenni és kicsit bekukkantani ebbe az álom-vakációba. Egy egész nyár a berekben! Hihetetlenül izgalmas lehet... Arról nem is beszélve, mennyit fejlődik az ember személyisége, mennyit tanul észrevétlenül az életről.

Csak a színeket hiányoltam... Ahhoz képest, hogy 1967-es a film, szuper felvételeket tudtak csinálni a természetről és kicsit bántam, hogy mindezt csak fekete-fehérben élvezhetem. No meg, időnként túl sok is volt a természetfilmes átvezető rész egy-egy kaland között, ezért a 8 epizódot nem is egyhuzamban néztük meg. De ez talán nem is olyan nagy hiba, így legalább az én balatoni vakációm is több napon át tarthatott.

4,5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése