Az Álmodozók az első film, melyet az 1968 májusában történt forradalomról készítettek. Bertolucci célja nem az események pontos és történelemhű ábrázolása és nem is a nosztalgikus visszaemlékezés. A rendező sokkal eredetibb módot választ: egy intim, zárt helyet használ színtérül, hogy megpróbálja megragadni ennek a gyönyörű időszaknak a szellemiségét. Bertolucci azt állítja, hogy '68 tavaszának gyökerei visszanyúlnak egy másik eseményhez, amely ugyanebben az évben, februárban történt, amikor André Malraux elbocsátotta Henri Langois-t a mozi éléről. Állítása szerint tehát a mozi lehetett az eredete ennek az intellektuális és szexuális forradalomnak, a fiatalok szabadságvágyának és a polgári értékek és a polgári erkölcs visszautasításának.
Elöljáróban csak annyit, hogy nem is terveztem írni a filmről. Sőt, megnézni sem nagyon terveztem, teljesen véletlenül került a kezembe, semmit sem tudtam róla. Most viszont olvastam róla egy-két dolgot, amin megérte elgondolkozni...
Amúgy vicc, hogy mindig kifogom az ilyen erősen szexuális tartalmú filmeket. Az a helyzet, hogy míg az Ellenséges vágyakról azt írtam, hogy nagyon-nagyon tetszett és nem találtam (nagyon) durvának azokat a bizonyos jeleneteket sem, amik miatt tizennyolcas karikát kapott, addig az Álmodozókról azt kell mondanom, hogy helyenként viszolyogtam tőle és hálát adtam a véletlennek, hogy egyedül nézem, mert máskülönben iszonyú zavarban lennék.
Mert hát mi is van ebben a filmben? Mindenféle lázadás, leginkább minden ellen. Szabadság. Fiatalság. Igazán remek. De a testvérek közti pucéran hempergőzés nálam már messze túlmegy ezen. (Konkrétan a biztosítékot is kiveri.) Szerencsére "direktben" nem mutatnak semmit, de sejtetik, a főszereplők pedig a fél filmet alulöltözötten töltik. És nem, nem csak a bokájuk villan ki...
(Amúgy tök nehéz volt "normális" plakátot találnom, amit ide kitehetek.)
Szóval, tényleg keserű szájízzel állítottam le a lejátszót. Nem tetszett, ez van. Miért is akarok mégis írni róla? Hát,
1, mert a '68-as párizsi események adják a sztori hátterét, és véletlenül épp erről kuksol itt a polcomon egy kis iromány, csak még nem volt türelmem átrágni. Egyébként kár, hogy csak háttérként szolgál...
2, mert a zenéje nagyon tetszik. Sok szép dalt és sok jó számot válogattak hozzá össze, például ezt az Edith Piaf dalt is.
3, mert így kicsit átgondolva a dolgot... nem olyan rossz a történet, csak hát azt a fent említett testvérek közti intim szálat kellett volna nemkicsit visszavenni. Itt viszont most szeretnék idézni egy imént olvasott kritikát: "ez egy művészfilm, sokszor még maga a rendező sem érti, mit miért tesz bele." :)
Ami tetszett nekem, az az volt, mikor rájöttem, a testvérpár tulajdonképpen egy álomvilágban, a filmek világában él. Sajnos azokat a fekete-fehér filmeket, amiket bevágtak, nem ismerem, de az egy nagyon szép megoldás volt annak bemutatására, hogy ők ketten tulajdonképpen ezeket a jeleneteket "játsszák el". A kedvencem a futkározás a Louvre-ban (innen a lenti kép is).
És kivételesen most az amerikai srácnak szurkoltam. :) Próbálta szétzúzni ezt az aberrált kapcsolatot a testvérpár között. Szerette ő mindkettőjüket, de... a lányba szerelmes volt. Mikor az mégis a hülye bátyját választja, annyira érezhető és annyira elszomorító az amerikai srác fájdalma. Tudja jól, hogy ez egy abnormális kapcsolat, amiben ő csak harmadik lehet és ilyen szerepet senki nem kívánna magának... de akkor is, mit számít mindez, mikor ő szereti a lányt és nehéz elengednie.
Szerencsére nincs semmi nyálas lezáró jelenet. A befejezés úgy tökéletes, ahogy van: vive la révolution!
3/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése