2011. július 28.

Simon Menyhért születése

Simon István erdész a Bükk egyik magaslati erdészházában él várandós feleségével. Tél van, az előrejelzés szerint nagy hóesés várható. Éva tapasztalatlanságból elmulasztja az utolsó alkalmat, hogy lejusson Egerbe, a kórházba. Megkezdődnek a szülési fájdalmak. Simon felkészül a szülés levezetésére. Bonta, a párttitkár irányításával megmozdul az egész Bükkalja: fel kell vinni az orvost és a bábát a nehéz szülés előtt álló fiatalasszonyhoz. A hó borította természetben óriási küzdelmet folytat erdész, favágó, vasutas, ló, ember és állat, hogy a kis Simon Menyhért biztonságosan megszülethessék. (port.hu)

Először nagyon nem értettem, hogy a fenébe lehet filmet készíteni arról, hogy esik a hó, szerencsétlen asszony meg másfél órán át vajúdik. Komolyan fontolgattam, hogy ha nagyon unom majd a családi mozizást, tetszhalottnak tettem magam, csak hogy menekülhessek. Tény, hogy nem sok fekete-fehér, ráadásul a szüleimmel egykorú filmet néztem eddig életemben. Azonban olyan gyorsan magával tudott ragadni, hogy észre sem vettem és már vége is lett: egészségesen megszületett a kisfiú.

Maga a film tiszta Ryan közlegény megmentése! Közeli és távoli ismerősök, sőt, ismeretlenek dolgoznak azért, hogy eljuttassák az orvost és a bábaasszonyt a faluból a csurgói erdészházhoz. Megható ez az összefogás és emberség, főleg, mert olyan szépen, csendben mutatják be, hogy az szinte már ismeretlen is a mai filmeken edződött néző számára: semmi szájbarágás, semmi nyáladzás. A szereplők is csak egyszerű emberek, akikkel együtt aggódhatunk a természet vad erőivel szemben vívott küzdelemben. Párbeszédeik is egyszerűek, mégis humorosak: pont olyan, mintha a saját nagyszüleim szerető évődését hallgatnám.

Bár a film fekete-fehér, a táj bemutatása még így is gyönyörű. Szeretnék egyszer ekkora havat látni én is! A Bükk-fennsíknak ezt a vidékét egy kicsit már ismerem ugyan, de (a kijelölt sípályákat leszámítva) eddig mindig csak nyáron túráztam arra. Ezentúl viszont másképpen gondolok Bánkútra, Csurgóra, Hármaskútra, Csipkéskútra, Ómassára, a régi kisvonat- és siklópályára.

5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése